fbpx

Videon käyttötarkoitukset

Selitysvideoilla voi olla monenlaisia eri käyttötarkoituksia.
Yksi yritys käyttää selitysvideota kertomaan yrityksensä toiminnasta tai uudesta tuotteesta,  
kun taas toinen hyödyntää selitysvideoita opetus- ja ohjevideoina.
Eri kokoisilla yrityksillä, järjestöillä ja julkishallinnolla on monia eri käyttötarkoituksia selitysvideoiden tuoman selkeän ja yksinkertaisen kerrontatyylin hyödyntämiseksi.

Hyödynnä selitysvideota eri
käyttötarkoituksissa

Olkoon videon käyttötarkoitus sitten mikä tahansa, ovat kaikki selitysvideot viihdyttäviä, mieleenpainuvia, uniikkeja,
helposti ymmärrettäviä sekä tilastollisesti tehokkaita.
Näiden tekijöiden vuoksi selitysvideoiden suosio onkin lähivuosina vain kasvanut kasvamistaan.
Selitysvideot loistavat kaikissa tilanteissa, joissa halutaan välittää tietoa katsojalle tehokkaasti ja mieleenpainuvasti.

Alta näet selitysvideon eri käyttötarkoituksia.

Selitysvideo

Katso video

Selitysvideolla tarkoitetaan videota, joka:
● Tiivistää aiheen helposti ymmärrettävään pakettiin.
● Ei tuhlaa katsojan aikaa turhalla jaarittelulla, vaan menee suoraan asiaan.
● Luo katsojalle ”ahaa elämyksen”, jonka ansiosta katsojalle tulee hyvänolon tunne, asian oivaltamisen johdosta.
● On ajaton. Sama video toimii vielä vuosienkin jälkeen ja on helposti muokattavissa myöhemmin mikäli tarve vaatii.

Selitysvideot ovat olleet ulkomailla suosittuja todistetun tehokkuutensa vuoksi jo vuosia.
Suomessa selitysvideoita alettiin käyttää vasta vuonna 2010, heti kun niiden huomattiin olevan tuloksekas tapa tuotteen tai palvelun mainostamisessa, sekä yrityksen toiminnan kiteyttämisessä yksinkertaiseen ja mieleenpainuvaan pakettiin.

Selitysvideo on tällä hetkellä yksi tehokkaimmista, ellei jopa tehokkain tapa kertoa eri aiheista viihdyttävästi ja selkeästi.

Etusivulta voit lukea lisää, mikä on selitysvideo ja miksi juuri sinun tulisi hankkia sellainen.

Vaikka videon käyttötarkoitus olisi mikä tahansa, on siltikin kyseessä jonkunlainen selitysvideo.

Kaikki alapuolella olevat videot ovat selitysvideoita.

Yritysvideo

Katso video

Yritysvideon ideana on kertoa salamannopeasti ja selkeästi mistä yrityksenne tai järjestönne toiminnassa on kyse.
Yritysvideolla pyritään tuomaan esille yrityksen tai järjestön tärkeimpiä arvoja ja toimintaperiaatteita, antamalla katsojalle mahdollisimman fiksu ja positiivinen kuva yrityksestä.
Sopii hyvin nettisivuille esittelemään yrityksen toimintaa, mutta samalla toimii myös somessa, youtubessa ja jopa telkkarissa.

Ohjevideo

Katso video

Ohjevideo, opetusvideo tai opastusvideo on, yleensä motion graphic (liikegrafiikka) -tyylillä toteutettu video, jonka ideana on kertoa mahdollisimman yksinkertaisesti miten jokin asia tai esine toimii.
Ohjevideoissa ei yleensä ole tarinaa ollenkaan, koska video on tarkoitus pitää suoraviivaisena ja simppelinä, ilman häiriötekijöitä.
Loistava tapa saada käyttöohjeista värikkäitä, viihdyttäviä ja havainnollistavia.

Somevideo

Katso video

Somevideo eli sosiaaliseen mediaan suunniteltu video, jonka tarkoituksena on huomioida some-kanavan yksilölliset piirteet ja tyyli.
Koska video pyörii sosiaalisessa mediassa, tulee tässä myös ottaa huomioon videon tekninen puoli, kuten muunmuassa oikeanlainen kuvasuhde, tekstitykset, videon pituus jne.
Somessa pyörii päivittäin lukematon määrä erilaisia videoita, joten massasta erottuminen tulee olemaan yksi suurimmista kilpailuvalteistasi.

Mainosvideo

Katso video

Mainosvideona käytetty selitysvideo, on uskomattoman tehokas tapa herättää potentiaalisen asiakkaasi mielenkiinto.
Kylmä totuus on se, että nykyajan ihmisille ja etenkin nuorille, mainosten on oltava viihdyttäviä tai suoraviivaisia, kiinnostuksen säilymiseksi.
Selitysvideo mainosvideona on sitouttava,  mielikuvituksellinen, värikäs, massasta poikkeava sekä täysin asiakkaan toivomusten mukainen tapa mainostaa.

Sovellusvideo

Katso video

Kännykkäsovelluksia on maailmassa yli kaksi miljoonaa ja määrä kasvaa kokoajan. Erityisen hyvä tapa lisätä sovelluksen latausten määrää ja -suosiota, on koukuttava ja selventävä sovellusvideo.
Kun sovellusvideona käytetään selitysvideota, voidaan sovelluksen toiminta havainnollistaa yksinkertaisesti ja tyylikkäästi.
Itseasiassa selitysvideo onkin tällä hetkellä paras tapa uunituoreen sovelluksen esittelyyn.

Palvelu- tai tuotevideo

Katso video

Palvelu- tai tuotevideossa esitellään katsojille suoraviivaisesti, mistä tuotteessa tai palvelussa on oikein kyse.
Kun tuotetteesta tai palvelusta on tarkoitus kertoa katsojalle mahdollisimman viihdyttävästi ja ymmärrettävästi, toimii selitysvideo tässä kuin nakutettu.
Lisäksi kun video toimii esittelyvideona tuotteelle tai palvelulle, voidaan sitä käyttää toimivasti myös mainosvideona monessa eri mainoskanavassa.

Infovideo

Katso video

Infovideon tarkoituksena on toimia valaisevana opetusvideona, tietystä aiheesta.
Esimerkiksi YouTube -videoalustalla moni kanava tuottaakin selitysvideoita infovideo käyttötarkoitukseen, vastaten laidasta laitaan erilaisiin kiinnostaviin kysymyksiin. 
Puhtaita infovideoita joihin olen itse törmännyt aikoinaan on käsitellyt aiheita kuten:
”Mitä tapahtuu jos maapallo lakkaa pyörimästä?” tai
”Mitä jos kaivamme syvän tunnelin meren pohjaan?”.
Nämä aiheet herättävät kiinnostuksen, ja ainoa tapa vastata näihin kysymyksiin selkeästi, on havainnollistavan selitysvideon avulla.

Ohessa oleva video ei ole puhdas infovideo vaan siihen ollaan yhdistetty tuotteen eli ratkaisun esittely loppuun.
Tämän kaltainen yhdistelmä sopii hyvin vaikka nettisivuille.

Vaikuttamisvideo

Katso video

Vaikuttamisvideon tarkoituksena on vaikuttaa yhteiskunnallisiin yhteisiin asioihin.
Vaikuttamisvideo eroaa muista videoista siinä, että päämääränä ei ole tavoitella niinkään rahallista voittoa, vaan saada tavoiteltu sana kiertämään, mahdollisimman huomiota herättävästi.
Jälleen kerran somen tykkäysnappi todennäköisesti paukkuu huomattavasti kovempaa, kun vaikuttamisvideona on korkealaatuinen selitysvideo, kertomassa asiasta selkeästi ja mieleenpainuvasti.
Näin hieman synkemmästäkin aiheesta on mahdollista saada koukuttava, rikkaalla värimaailmalla, kun se ei muilla tavoin olisi mahdollista.
Vaikuttamisvideolla pystytään kertomaan helposti miksi kyseinen aihe on tärkeä, sekä miten meidän ihmisten tulee toimia tämän ongelman ratkaisemiseksi.

Aloita chat
1
Kysy lisää whatsappin kautta! 😊
Hei 👋
Miten voimme olla avuksi? 😊