"OIKEANLAISILLA YHTEISTYÖKUMPPANEILLA SAAVUTAT PALJON ENEMMÄN KUIN YKSINÄSI"
konversio (=kävijän tekemä haluttu toimenpide, kuten suoritettu osto tai lomakkeen täyttö).
Selitysvideon todellinen hinta ei ole sen tuotannon hinta – vaan oikeaksi hinnaksi voit pikemminkin miettiä kaiken sen välistä jääneen liiketoiminnan, kun selitysvideo ei ole vielä ollut kotisivuillasi.
Videot ovat 70% Googlen suosituimmista hakutuloksista. Ja vaikka nämä tutkimukset ovatkin hieman vanhoja, videoiden suosio hakukoneiden tulossivuilla vain kasvaa kasvamistaan joka vuosi.
Asiakkaat odottavat saavansa vastaukset kysymyksiinsä ja huolenaiheisiinsa kätevästi ja pikaisesti videosta.
Ehkä juuri tämän vuoksi videot johtavatkin 41%:n kasvuun klikkaussuhteessa (=CTR), verrattuna pelkkään tekstiin.
Dollar Shave Club tuli kuuluisaksi selitysvideonsa menestyksestä, ja DropBoxista tuli maailman suurin nimi pilvipalvelujen joukossa yksinkertaisella selitysvideollaan noin 10 vuotta sitten.
Mutta ei sen enempää tylsistä markkinatitilastoista ja väsyneistä menestystarinoista. Tässäpä alla muutamia esimerkkejä sijoitetun pääoman tuottoa (=ROI) koskevista tilastoista.
Vuonna 2014 Crazy Egg loi animoidun selitysvideon kasvattaen heidän kuukausitulojaan 21 000 dollarilla / kuukaudessa.
Mikä tästä tekee vieläkin mielenkiintoisempaa kuin heidän selkeästi mitattavissa oleva tuloksensa, on se, että Crazy Egg käytti tulojensa hankkimiseen tuota samaa videota vielä kolmen vuoden päästä.
Crazy Eggillä on siis ainakin tuottoprosentti kohdillaan!
Näyttävä selitysvideo siis muuntaa katsojat asiakkaiksi, ja kun selitysvideo ollaan suunniteltu osaavan ja markkinointia ymmärtävän studion toimesta, video tulee todennäköisesti muuntamaan katsojat asiakkaiksi, ja jopa pidempiaikaisiksi kumppaneiksi.
Korkealaatuinen selitysvideo on sijoitus yrityksesi menestykseen tulevaisuudessa, ja kuten mikä tahansa hyvä sijoitus, saat selvää rahallista vastinetta vuosiksi.
Laadukas selitysvideo on kannattava sijoitus, joka kasvattaa yritystäsi niin myynnin kuin brändi tunnettuudenkin osalta.
Selitysvideon viihdyttävä tyyli ja videosta välittyvä tunne, ovat hienoja ja tärkeitä asioita.
Loistavan selitysvideon tunnistaa kasvaneesta ja mitattavissa olevasta sijoitetun pääoman tuottoprosentista (=ROI) lisääntyneillä videon haku-tuloksilla, -inbound-liideillä, -asiakastyytyväisyydellä, -sitoutumisilla sekä -myynnillä ja konversioilla.
Selitysvideota ei siis kannata miettiä ärsyttävänä kuluna, vaan samanlaisena kannattavana sijoituksena kuin muunkin markkinointiin sijoitetun rahan.
Itseasiassa selitysvideon myötä markkinointistrategiasi kehittyy ja tuloksesi todennäköisesti paranee.
Tämä johtaa siihen että markkinoinnistasi tulee edullisempaa tuloksien kehittyessä.
Selitysvideon päällimmäinen tarkoitus monilla onkin kasvattaa yritystä ja tehdä yksinkertaisesti enemmän rahaa.
Maksat animoidussa selitysvideossa suurimmaksi osaksi sekunttien mukaan.
Jokainen videostudio aloittaa hinta-arvion luomisen keskustelulla videon pituudesta.
Tämä auttaa studiota budjetoimaan tarvittavan määrän animaattoreita ja suunnittelijoita projektiisi jo heti alusta alkaen.
Tämä vaikuttaa mm. projektin valmistumisaikaan ja tuotantoaikatauluihin.
Mitä pidempi selitysvideo on, sitä paremman hinnan pystymme koko projektista antamaan tuotantokustannusten skaalautuessa kannattavammaksi.
Kannattaa myös huomioida, että pidemmissä videoissa mahdollisia korjauskierroksia saattaa tulla enemmän.
Tämä vaikuttaa suoraan selitysvideon valmistumisaikaan ja mahdollisesti videon kokonaishintaan.
Kerro ideasi ja suunnitellaan yhdessä kustannustehokkain ratkaisu.
Nyt kun sinulla on käsitys selitysvideoiden tilastollisesti todistetusta tuottoprosentista (=ROI) sekä siitä miksi selitysvideot ovat niin tehokkaita myynnissä ja markkinoinnissa.
Kerromme vähän lisää videoidemme tuotantoprosessista näyttääksemme sinulle, mistä monet kalliiltakin kuulostavat kustannukset muodostuvat.
Toivottavasti tämä myös auttaa sinua valitsemaan juuri oikean oikean tuotantostudion seuraavan videon tekemistä varten.
Jokainen laadulla tehty selitysvideo käy läpi yhteensä vähintään 5 vaihetta:
1. Suunnittelu –
Selvitetään mm. miten tuotteesi eroaa muista ja miten se auttaa asiakkaitasi.
2. Tarina ja käsikirjoitus –
Luodaan ytimekäs ja viihdyttävä käsikirjoitus selitysvideolle. Ääninäyttelijä esittää tämän videolla.
3. Ääninäyttely –
Ammattilais ääninäyttelijä lukee käsikirjoituksen selkeällä äänellään sanasta sanaan. Tämän nauhoitteen ympärille ajoitetaan grafiikat ja animoinnit.
4. Grafiikat –
Selitysvideosi on mallinnetaan kuviksi.
Mikäli projektissa on kuvakäsikirjoitus vaihe, saat jo hyvän käsityksen miltä lopullinen video tulee näyttämään.
5. Animaatio –
Animoimme selitysvideon valmiiksi.
6. Viimeistely –
Vaihe, jossa lisäämme selitysvideoon lisäpalvelut.
Tähän kuuluu mm:
Tekstitykset, muunkieliset versiot, still-kuvat videosta, eri kuvasuhteiden versiot jne.
Paljon aikaa ja työtä kuluu näihin kuuteen vaiheeseen.
käsikirjoituksen luominen, muutosten tekeminen animaatioon, ääninäyttelijöiden palkkaaminen, musiikin lisensointi, sekä luonnollisestikin hahmojen suunnittelu ja selitysvideon animointi, vievät huomattavasti aikaa ja resursseja.
Työtunteja selitysvideon eri vaiheissa siis riittää.
Tämän takia meillä onkin jokaisessa tuotantoprosessin vaiheessa tarpeellinen määrä ihmisiä samanaikaisesti, antamassa täyden työpanoksensa.
Tämän koko prosessin ymmärtämisen pitäisi hieman selventää mistä kaikesta selitysvideoiden hinta oikeasti muodostuu.
Videon kaksi suurinta hinnan määrittelijää on:
1. Videon pituus
2. Videon tyyliaste
Kallis hinta ei aina välttämättä ole edellytys laadulle, ainakaan meidän tuotannossamme.
Olemme hioneet kustannustehokkuutemme maksimiin, ja näin pystymme toteuttamaan juuri toivomustenne mukaisen animaatiovideon ilman rajoituksia, kohtuulliseen hintaan.