Koronavirus on aiheuttanut Suomessa erityisen poikkeustilanteen, joka tulee vaikuttamaan yrityksiin negatiivisesti.
Moni yrittäjä miettiikin päänsä puhki, miten hoitaa asiat, kuten: henkilöstön palkanmaksu, yrityksen kulut ja vuokrat sekä yksinkertaisesti oman toimeentulonsa turvaaminen.
Monia myös mietityttää ajatus siitä, mitä tapahtuu, jos yritys joutuu laittamaan ovensa kiinni, ja kassavirta tyrehtyy.
Tämä voi tehdä yrittäjän elämästä erittäin hankalaa ja viekin varmasti monet yritykset konkurssin partaalle.
Tässä artikkelissa käymme kuitenkin läpi, mihin asioihin voit yrityksessäsi keskittyä koronaviruksen kuihduttaessa talouttamme sekä miltä tilanne vaikuttaa mainonnan ja markkinoinnin osalta.
Koronavirus vaikuttaa monellakin tapaa Suomen talouteen.
Valmiuslain täytäntöönpanon jälkeen monet yritykset joutuivat sulkemaan ovensa koronaviruspandemian hillitsemiseksi.
Tämä on tietenkin äärettömän tiukka tilanne yrityksille, joilla on samassa toimitilassa monia ihmisiä tai kanssakäyminen asiakkaan kanssa hoidetaan kasvotusten.
Esimerkkeinä ravintolat, kuntosalit, hotellit, uimahallit jne.
Yritykset, jotka pystyvät myymään tuotteitaan ja palveluitaan etänä, ovat hieman paremmassa tilanteessa, mutta tämäkään ei muuta sitä tosiasiaa, että ihmiset ovat tällä hetkellä erittäin varovaisia siitä, mihin rahansa laittavat.
Tämähän kuulostaa aika pahalta, eikö?
Käydään kuitenkin läpi, mitä eri mahdollisuuksia tästä monelle toivottomaltakin kuulostavasta tilanteesta voidaan saada irti, sekä mihin yrittäjän tulisi keskittyä ja suunnata energiansa.
Moni varmasti toteaisi melko nopeasti, ettei nyt kriisin aikana kannata käyttää juurikaan resursseja mainontaan, ellei sitten kyseessä ole elintarvikkeita tai hygieniatuotteita, kuten käsidesiä ja saippuaa myyvä yritys.
Tämä asia ei kuitenkaan ole välttämättä aivan näin yksinkertaista ja seuraavaksi käymmekin läpi miksi.
Vaikka yrityksen varat saattavatkin olla hieman epävakaalla pohjalla johtuen koronatilanteesta, on muistettava, että lähes kaikilla Suomen yrityksillä on sama tilanne.
Olemme tässä kaikki yhdessä.
Monen yrityksen pysäyttäessä maksullisen mainontansa taloudellisen paineen alla, avautuu ”tilaa” taas niille, jotka aloittavat tai jatkavat yrityksensä markkinointia.
Tämä myös johtaa siihen, että esimerkiksi Google-mainosten klikkaushinnat laskevat yritysten laitettua markkinointinsa tauolle.
Tarjouskilpailun määrä siis vähenee, ja sen mukana klikkaushinnat putoavat.
Mutta entä jos yrityksesi ei toimi ollenkaan etänä?
Onko mitään järkeä mainostaa esimerkiksi ravintolaa tai kuntosalia sen ollessa suljettuna?
Kuulut enemmistöön, mikäli vastasit ”Ei”.
Tätä asiaa täytyy kuitenkin tarkastella useasta eri näkökulmasta.
Ensinnäkin täytyy ottaa huomioon, että mainostamista on monenlaista.
Mainoksen ei tarvitse aina toimia ”Meillä on ale, tule käymään” -periaatteella, vaan nyt on oiva tilaisuus hankkia näkyvyyttä levittämällä tietoisuutta yrityksestäsi.
Esittele yritystäsi mainoksella, josta huokuu positiivisuutta kaiken tämän synkkyyden keskellä.
Keskity asiakkaiden hankkimisen sijaan herättämään kiinnostusta ja huomiota katsojien keskuudessa.
Kun mainoksesi on kiinnostava ja mieleenpainuva, katsojat muistavat sinut pitkään ja ovat myöhemmin ostovalmiita.
Lisäksi täytyy muistaa, että moni ihmisistä pysyttelee tällä hetkellä kotona turvallisuuskehotusten ja -määräysten vuoksi.
Tämä tarkoittaa sitä, että ihmisillä on nyt aikaa pyöriä Facebookissa ja selailla nettiä.
Ihmiset ovat siis juuri siellä missä haluatkin heidän olevan.
Monella potentiaalisella asiakkaalla ei ole nyt kiire mihinkään, joten mielenkiintoa herättävän mainoksesi ilmestyessä katsojan näytölle, on sinulla paremmat mahdollisuudet saada asiakas sivuillesi klikkauksen myötä.
Minulta löytyykin omakohtaista kokemusta näistä ”kiire kiire” -tilanteista, joissa olen usein miettinytkin mielenkiintoisen mainoksen ilmestyessä:
”kello on jo liian paljon, katson tämän videon vaan loppuun ja lähden töihin (ohittaa mainoksen)”.
Käytä siis hyväksesi sitä, että ihmiset ovat kerääntyneet internetin ympärille.
Me MainosVidillä aiomme lähestyä tätä tilannetta mahdollisuuksien näkökulmasta, eikä ylianalysoimalla tilanteesta aiheutuvia ikävyyksiä.
Koronaviruksesta aiheutuvat taloudelliset faktat täytyy toki ymmärtää, mutta jahkailusta ja voivottelusta ei ole mitään hyötyä.
Mainontaa ei siis välttämättä kannata laittaa jäähylle vaan miettiä suunnitelmaa ja lähestymistapaa uusiksi.
Toinen asia, johon yrittäjän kannattaa markkinoinnin lisäksi suunnata energiansa, on brändin kehittäminen ja vahvistaminen.
Suurin osa yrittäjistä itsekin tiedostaa brändissään olevan kehitettävää ja tehtävää, mutta työnteon ohella löytävät tähän liian vähän aikaa.
Brändin kehittämistä ja vahvistamista voivat olla esimerkiksi nettisivujen päivittäminen, yrityksen tai tuotteen esittelyvideon luominen, sosiaalisen median aktiivisuuden edistäminen, brändin visuaalisen ilmeen päivitys, uusien tuotteiden lisääminen tai palveluiden kehittäminen.
Yksi tehokkaimmista tavoista vahvistaa ja kehittää yrityksen brändiä on sisällyttää huomiota ja kiinnostusta herättävä esittelyvideo yrityksen nettisivuille. Näin asiakas saa selkeän idean yrityksesi toiminnasta ja vahvuuksista.
Esittelyvideon voi toteuttaa muutamallakin eri tyylillä, joista suosituimpana on viimevuosina noussut 2D animaatio-selitysvideot.
Animaatioselitysvideot vetoavat katsojiin rikkaalla värimaailmallaan, viihdyttävällä luonteellaan sekä helposti ymmärrettävällä kerronnallaan.
Selitysvideoissa ei ole kuin mielikuvitus rajana ja tämän takia ne jäävätkin vahvasti katsojan mieleen, lisäen kiinnostusta sinua ja yritystäsi kohtaan.
Mikäli sinua kiinnostaa vahvistaa yritystäsi näinä vaikeina aikoina, niin ota yhteyttä ja luodaan juuri sinun aiheellesi suunnattu koukuttava, mukaansatempaava ja uniikki selitysvideo toiveidesi pohjalta!
Vahvista brändiäsi kriisitilanteen aikana!
Olemme selitysvideoihin erikoistunut videotuotanto -studio.
Meiltä löytyy kokemusta yli 1200 yksilöllisesti luodusta selitysvideosta ja tiimimme tuotoksia on ihailtu maailmalla jo yli 10 vuotta.